رباعيات صلاح جاهين  

Posted by: DINA in



رباعيات صلاح جاهين


http://old.amin.org/views/uncat/2006/june/june29-7_files/image005.jpg


-_-_-_-_-_-


في يوم صحيت شاعر براحة و صفا

الهم زال و الحزن راح و اختفي

خدني العجب و سألت روحي سؤال

أنا مت ؟ و لا وصلت للفلسفة

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

ضريح رخام فيه السعيد اندفن

و حفره فيها الشريد من غير كفن

مريت عليهم .. قلت يا للعجب

لاتنين ريحتهم لها نفس العفن

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

تسلم يا غصن الخوخ يا عود الحطـــــــــب

بييجي الربيع .. تطلـــــــــــع زهورك عجب

و انا ليه بيمضـــــــــــي ربيع وييجي ربيع

و لسه برضك قلــــــــــــــــــبي حتة خشب

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

ياللي عرفت الحب يوم و انطــــــــــــوي

حسك تقال مشتاق لنبع الهـــــــــــــــوي

حسك تقول مشتاق لنبع الغــــــــــــــــرام

ده الحب .. مين داق منه قطره...ارتوي

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

عيني رأت مولود علي كتف أمـــــــــــه

يصرخ تهنن فيه يصرخ تضــــــــــــمه

يصرخ تقول يا بني ما تنطق كـــــــلام

ده اللي ما يتكلمش يكتر همـــــــــــــه

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

خرج ابن آدم من العدم قلت : ياه

رجع ابن آدم للعدم قلت : ياه

تراب بيحيا ... وحي بيصير تراب

الأصل هو الموت و الا الحياه ؟

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

ياما صادفت صحاب و ما صاحبتهمش

و كاسات خمور و شراب و ما شربتهمش

أندم علي الفرص اللي انا سبتهم

و الا علي الفرص اللي ما سبتهمش

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

ليه يا حبيبتي ما بيننا دايما سفر

ده البعد ذنب كبير لا يغتفر

ليه يا حبيبتي ما بيننا دايما بحور

أعدي بحر ألاقي غيره اتحفر

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

علم اللوع اضخم كتـــــــــاب في الأرض

بس اللي يغلط فيه يجيـــــــــبــه الأرض

أما الصراحة فأمرها ســـــــــــــــــاهل

لكن لا تجلب المال و لا تصون العرض

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

حاسب من الاحزان و حاســـــــب لها

حاسب علي رقابيك من
حبلـــــــــــها


راح تنتهي و لابد راح تنتهــــــــــي


مش انتهت أحزان من
قبلهــــــــــا؟


عجبي
!!!

-_-_-_-_-_-

يأسك و صبرك بين إيديك و انت حر

تيأس ما
تيأس الحياه راح تــــــــمر


أنا دقت مندا ومندا عجبي لقيــــــت


الصبر مر و
برضك اليـأس مـــــــر


عجبي
!!!

-_-_-_-_-_-

ولدي نصحتك لما صوتياتنبــــــــــــح

ما تخفش من جني و لا من شبـــــــــح


و ان هب فيك عفريت
قتيل إسألـــــــــه


ما دافعش ليه عن نفسه يوم ما اندبح


عجبي
!!!

-_-_-_-_-_-

ولديإليك بدل البالون ميت بالــــــون

انفخ وطرقع فيه علي كل لـــــــــــون


عساك
تشوف بعينك مصيرالرجــــــال


المنفوخين في السترة و البنطلـــــون

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

شاف الطبيب جرحي وصف له الأمل

وعطاني منه مقام يا دوب ما اندمل

مجروح جديد يا طبيب و جرحي لهيب

ودواك فرغ مني .... و إيه العمل

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

إيش تطلبي يا نفس فوق كل ده

حظك بيضحك و انتي متنكده

ردت قالت لي النفس : قول للبشر

ما يبصوليش بعيون حزينة كده

عجبي !!

-_-_-_-_-_-

الفيلسوف قاعد يفكر سيبوه

لا تعملوه سلطان و لا تصلبوه

ما تعرفوش إن الفلاسفه يا هوه

اللي يقولوه بيرجعوا يكدبوه

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

علي بعد مليون ميل من أرضنا

من الفراغ الكوني بصيت أنا

لا شفت فرق بين جبال و بحور

و لا شفت فرق ما بين عذاب أو هنا

عجبي !!

-_-_-_-_-_-

إنسان أيا إنسان ما أجهلك

ما أتفهك في الكون و ما أضألك

شمس وقمر و سدوم و ملايين نجوم

و فاكرها يا موهوم مخلوقه لك

عجبي !!

-_-_-_-_-_-

وقفت بين شطين علي قنطــــــــــــــــــرة

الكدب فين و الصدق فيـــــــــــن يا تري

محتار ح اموت .. الحوت خرج لي وقالي

هو الكلام يتقــــــــــــاس بالمســـــــــــطرة

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

كروان جريح مضروب شعاع م القمر

سقط من السموات فؤاده انكســـــــــر

جريت عليه قطه علشان تبلعـــــــــــه

أتاريه خيال شعراء و مالهـــــوش أثر

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-


رباعيات صلاح جاهين


خرج ابن آدم من العدم قلت : ياه

رجع ابن آدم للعدم قلت : ياه

تراب بيحيا ... وحي بيصير تراب

الأصل هو الموت و الا الحياه ؟

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

ضريح رخام فيه السعيد اندفن

و حفره فيها الشريد من غير كفن

مريت عليهم .. قلت يا للعجب

لاتنين ريحتهم لها نفس العفن
عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

و الكون ده كيف موجود من غير حدود

و فيه عقارب ليه و تعابين ودود

عالم مجرب فات و قال سلامات

ده ياما فيه سؤالات من غير ردود

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

أنا شاب لكن عمري ألف عام

وحيد لكن بين ضلوعي زحام

خايف و لكن خوفي مني أنا

أخرس و لكن قلبي مليان كلام

عجبي !!!!

-_-_-_-_-_-

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

كان فيه زمان سحليه طول فرسخين

كهفين عيونها و خشمها بربخين

ماتت لكين الرعب لم عمره مات

مع إنه فات بدل التاريخ تاريخين

عجبي !!

-_-_-_-_-_-

عجبتني كلمة من كلام الورق

النور شرق من بين حروفها و برق

حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام

ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

نوح راح لحاله و الطوفان استمر

مركبنا تايهه لسه مش لاقيه بر

آه م الطوفان وآهين يا بر الأمان

إزاي تبان و الدنيا غرقانه شر

عجبي !!

-_-_-_-_-_-

علي رجلي دم .. نظرت له ما احتملت

علي إيدي دم.. سألت ليه ؟ لم وصلت

علي كتفي دم.. و حتي علي رأسي دم

أنا كلي دم .. قتلت ؟ ..... والا اتقتلت

عجبي !!


-_-_-_-_-_-

خرج ابن آدم من العدم قلت : ياه

رجع ابن آدم للعدم قلت : ياه

تراب بيحيا ... وحي بيصير تراب

الأصل هو الموت و الا الحياه ؟

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

ضريح رخام فيه السعيد اندفن

و حفره فيها الشريد من غير كفن

مريت عليهم .. قلت يا للعجب

لاتنين ريحتهم لها نفس العفن

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

و الكون ده كيف موجود من غير حدود

و فيه عقارب ليه و تعابين ودود

عالم مجرب فات و قال سلامات

ده ياما فيه سؤالات من غير ردود

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

أنا شاب لكن عمري ألف عام

وحيد لكن بين ضلوعي زحام

خايف و لكن خوفي مني أنا

أخرس و لكن قلبي مليان كلام

عجبي !!!!

-_-_-_-_-_-

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

كان فيه زمان سحليه طول فرسخين

كهفين عيونها و خشمها بربخين

ماتت لكين الرعب لم عمره مات

مع إنه فات بدل التاريخ تاريخين

عجبي !!

-_-_-_-_-_-

عجبتني كلمة من كلام الورق

النور شرق من بين حروفها و برق

حبيت أشيلها ف قلبي .. قالت حرام

ده أنا كل قلب دخلت فيه اتحرق

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

نوح راح لحاله و الطوفان استمر

مركبنا تايهه لسه مش لاقيه بر

آه م الطوفان وآهين يا بر الأمان

إزاي تبان و الدنيا غرقانه شر

عجبي !!

-_-_-_-_-_-

علي رجلي دم .. نظرت له ما احتملت

علي إيدي دم.. سألت ليه ؟ لم وصلت

علي كتفي دم.. و حتي علي رأسي دم

أنا كلي دم .. قتلت ؟ ..... والا اتقتلت

عجبي !!

-_-_-_-_-_-

انا كل يوم أسمع ........ فلان عذبوه

أسرح في بغداد و الجزاير واتوه

ما أعجبش م اللي يطيق بجسمه العذاب

و اعجب من اللي يطيق يعذب أخوه

عجبي !!!

-_-_-_-_-_-

اية الي خدتة من مررور السنين

الا دمعتك يا قلبي والنيين بتئن وترجع

وتفرح وترجع تحن

مع ان مش كل البشر فرحانين
!عجبي!!

-_-_-_-_-_-

مع ان كل الخلق من أصل طين

وكلهم بينزلوا مغمضين

بعد الدقايق والشهور والسنين

تلاقى ناس أشرار وناس طيبين

عجبى !!!

-_-_-_-_-_-

عجبى عليك يا زمن يا أبو البدع

يا مبكى عينى دماً

ازاى اختار لروحى طريق؟

وأنا اللى داخل فى الحياة مرغماً

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

مرغم عليك يا صبح مغصوب يا ليل

لا دخلتها برجليا ولا كان لى ميل

شايلنى شيل دخلت أنا فى الحياة

وبكرة هاخرج منها شايلنى شيل

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

سنوات وفايته عليا فوج بعد فوج

واحدة خدتنى ابن والتانية زوج

والتالتة أب خدتنى والرابعة إيه

إيه يعمل اللى بيحدفه موج لموج؟

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

حبيت لكن حب من غير حنان

وصاحبت،لكن صحبة ملهاش أمان

رحت لحكيم وأكتر لقيت بلوتى

إن اللى جوة القلب موش ع اللسان

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-


أنا قلبى كان شخشيخة أصبح جرس

جلجلت بيه صحيوا الخدم والحرس

أنا المهرج قمتوا ليه؟؟ خفتوا ليه؟؟

لا فى إيدى سيف ولا تحت منى فرس

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

مهبوش بخربوش الألم والضياع

قلبى ومنزوع من الضلوع انتزاع

يا مرايتى ياللى بترسمى ضحكتى

يا هل ترى ده وش ولا قناع؟؟

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

ليه يا حبيبتى ما بينا دايماً سفر؟

ده البعد ذنب كبير لا يغتفر

ليه يا حبيبتى ما بينا دايماً بحور؟

أعدى بحر ألاقى غيره اتحفر

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

ورا كل شباك الف عين مفتوحين

وأنا وأنتى ماشيين يا غرامى الحزين

لو التصقنا نموت بضربة حجر

ولو افترقنا نموت متحسرين

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

ينبوع وفى الحواديت أنا سمعت عنه

سمعت إنه عجيب وف وسط لهاليب لكنه

شقيت كما الفرسان طرقى لقيت

حتى الخنازير والكلاب شربوا منه

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

أعرف عيون هيا الجمال والحسن

وأعرف عيون تاخد القلوب بالحضن

وعيون مخيفة وقاسيةوعيون كتير

و باحس فيهم كلهم بالحزن

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

السم لو كان فى الدوا منين يضر؟

والموت ولو لعدونا منين يسر؟

حط القلم فى الحبر وأكتب كمان

والعبد للشهوات منين هوا حر؟

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

الدنيا أوده كبيرة للانتظار

فيها ابن آدم زيه زى الحمار

الهم واحد والملل مشترك

ومفيش حمار بيحاول الانتحار

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

نسمة ربيع لكن بتكوى الوشوش

طيور جميلة بس من غير عشوش

قلوب بتخفق إنما وحدها

هيا الحياة كده كلها فى الفاشوش

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

يا طير يا عالى فى السما طز فيك

ما تفتكرش ربنا مصطفيك

برضك بتاكل دود وللطين تعود

تمص فيه يا حلو ويمص فيك

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

نظرت فى الملكوت كتير وانشغلت

وبكل كلمة ليه؟ وعشان إيه؟ سألت

اسأل سؤال ارد يرجع سؤال

وأخرج وحيرتى أشد مما دخلت

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

وأنا فى الظلام من غير شعاع يهتكه

أقف مكانى بخوف ولا أتركه

ولما يجى النور وأشوف الدروب

أحتار زيادة ... أيهم أسلكه؟؟

عجبى !!!!!

-_-_-_-_-_-

أهوى الهوى وهمس الهوى فى العيون

وبسمة المغرم . ودمعة الحنون

وزلزلات الحب نهـد الصبـا

أكون أنا المحبوب . أو لا أكون

!!عجبى

-_-_-_-_-_-

عيد والعيال اتنططوا ع القبور

لعبوا استغماية . ولعبوا بابور

وباللونات . ونايلونات شفتسى

والحزن ح يروح فين جنب السرور

!!عجبى

-_-_-_-_-_-

حتة محارة وجدتها فى يوم لقيةّ

قالت لى شوف كيف الطبيعة شقية ؟

نظرت للكهف اللى فيها ولقيت

إن الطبيعة كمان .. لا أخلاقية

!!عجبى

-_-_-_-_-_-

ياللى انت بيتك قش مفروش بريش

تقوى عليه الريح . يصبح مفيش

عجبى عليك حواليك مخالب كبار

وما لكش غير منقار وقادر تعيش

!!عجبى

-_-_-_-_-_-

كيف شفت قلبى والنبى يا طبيب

هَمَد ومات والا سامع له دبيب

قاللى لقيته مختنق بالدموع

ومالوش دوا غير لمسه من إيد حبيب

!!عجبى

-_-_-_-_-_-

حدوته عن جعران وعن خُنفسه

اتقابلوا حَبّوا بعض ساعة مِسَا

ولا قالهم حد اختشوا عيب حرام

ولا حد قال دى علاقة متدنسة

!!عجبى

-_-_-_-_-_-

زحام وأبواق سيارات مزعجة

إللى يطول له رصيف .. يبقى نجا

لو كنت جنبى يا حبيبى أنا

مش كنت أشوف إن الحياة مُبهجة ؟

!!عجبى

-_-_-_-_-_-

برّه القزاز كان غيم وأَمطار وبرق

ما يهمنيش ـ أنا قلت ـ ولا عندى فرق

غيّــرت رأيـى بعد ساعـة زمـان

وكنت فى الشارع .. وفى الجزمة خرق

!!عجبى

-_-_-_-_-_-

لا تجبر الإنسان ولا تخيّره

يكفيه ما فيه من عقل بيحيَّره

اللى النهارده بيطلبه ويشتهيه

هو اللى بكره ح يشتهى يغيّره

!!عجبى

-_-_-_-_-_-

الدنيا من غير الربيع ميّته

ورقة شجر ضعفانة ومفتته

لأ غلطان تأمّل وشوف

زهر الشتا طالع فى عز الشتا

!!عجبى

-_-_-_-_-_-

حاسب من الأحزان و حاسب لها

حاسب على رقابيك من حبلها

راح تنتهى و لابد راح تنتهى

!! مش أنتهت أحزان من قبلها

!!عجبى

-_-_-_-_-_-

قالوا الشقيق بيمص دم الشقيق

والناس ما هيَّاش ناس بحق وحقيق

قلبى رميته وجبت غيره حجر

داب الحجر .. ورجعت قلبى رقيق

!!عجبى

-_-_-_-_-_-

غمض عينيك وارقص بخفة ودلع

الدنيا هى الشابّة وانت الجدع

تشوف رشاقة خطوتك تعبدك

لكن انت لو بصيت لرجليك .. تقع

!!عجبى

-_-_-_-_-_-


ورد ف ورق سلوفان يا حلوة اهديلك ؟

والاّ انقله بالطين فى شتلة واجيلك ؟

الأولانى لــو وحـــا بحنـانـى

عجبى على التانى بإيه يوحيلك ؟

!!عجبى

-_-_-_-_-_-

يا عندليب ما تخافش من غنوتك

قول شكوتك واحكى على بلوتك

الغنوة مش حتموتك إنما

كتم الغنا هو اللى ح يموتك

عجبى !!

-_-_-_-_-_-

لو فيه سلام فى الأرض وطمان وأمن

لو كان مفيش ولا فقر ولا خوف وجبن

لو يملك الإنسان مصير كل شئ

أنا كنت أجيب للدنيا ميت ألف ابن

عجبى !!

-_-_-_-_-_-

دخل الشتا و قفل الببان عالبيوت

و جعل شعاع الشمس خيط عنكبوت

و حاجات كتير بتموت فى ليل الشتا

لكن حاجات اكتر بترفض تموت

عجبى !!

-_-_-_-_-_-

أحسن ما فيها العشق و المعشقة

و شويتين الضحك و التريقة

شفت الحياة .. لفيت.. لقيت الألذ

تغييرها !! و ده يعني التعب و الشقا

عجبي!!

-_-_-_-_-_-

جالك أوان .. ووقفت موقف وجود!!

يا تجود بده يا قلبي.. يا بده تجود

ما حد يقدر يبقي علي كل شيء

مع ان -عجبي- كل شيئ موجود

عجبى

-_-_-_-_-_-

سمعت نقطة مية جوة المحيط

بتقول لنقطة.. متنزليش في الغويط

أخاف عليكي من الغرق... قلت انا

ده اللي يخاف من الوعد.. يبقي عبيط!

عجبى

-_-_-_-_-_-

فارس بعيد جوه الدروع الحديد

رفرف عليه عصفور و قاله نشيد

منين منين...و لفين لفين يا جدع

قال من بعيد و لسه رايح بعيد

عجبى !!

-_-_-_-_-_-

صوتك يابنت الايه كأنه بدن

يرقص يزيح الهم يمحى الشجن

يا حلوتى و بدنك كأنه كلام

كلام فلاسفة سكروا نسيوا الزمن

عجبى!!

-_-_-_-_-_-

انشد يا قلبى غنوتك للجمال

و ارقص فى صدرى من اليمين للشمال

ماهوش بعيد تفضل لبكره سعيد

ده كل يوم فيه الف الف احتمال

عجبى!!

-_-_-_-_-_-

ايديا فى جيوبى و قلبى طرب

سارح فى غربة بس مش مغترب

وحدى لكين ونسان و ماشى كده

وبابتعد....ماعرفش....او باقترب

عجبى!!

-_-_-_-_-_-

يا ميت ندامة ع القلوب الخلا

لا محبة فيها و لا كراهة و لا

حتى يا قلبى الحزن ماعدش فيك

معلهش..لك يوم برضه راح تتملا

عجبى !!

-_-_-_-_-_-

حقرا و فوق كوكب حقير محتقر

فى الكون تكون دنياكو ايه يا بقر

رملاية من صحرا؟ لكين ايش تقول

و الكون بحاله جوه عقل البشر

عجبى!!

-_-_-_-_-_-

علقت فى المسمار قناع مهزلة

و معاه قناع مأساة بحزنه ابتلى

بصيت لقيتهم يشبهوا بعضهم

و اهو ده العجب يا ولاد و الا فلا

عجبى!!

-_-_-_-_-_-

اوقات افوق و يحل عنى غبايا

و اشعر كأنى فهمت كل الخبايا

و افتح شفايفى عشان اقول الدرر

ماقولش غير حبة غزل فى الصبايا

عجبى!!

-_-_-_-_-_-





This entry was posted on 5:03 e paradites and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Abonohu te: Posto komente (Atom) .

0 komentet

Posto një koment